Desitek A/S, CVR nr. 12573545, Sunekær 8, 5471 Søndersø, Danmark
Almindelige salgs- og leveringsbetingelser, oktober 2024
GENERELT
1.1 Nedenstående almindelige salgs- og leveringsbetingelser finder anvendelse på alle køb af produkter og/eller serviceydelser, der er foretaget af enhver kunde ("Kunde") hos DESITEK A/S i det omfang, de ikke fraviges ved udtrykkelig skriftlig aftale mellem parterne.
1.2 Andre betingelser, kutymer og lignende, herunder Kundens købsbetingelser, finder ikke anvendelse, uanset om Kunden har henvist eller måtte henvise hertil i ordrer, e-mails, breve, på hjemmeside mv., medmindre disse er udtrykkeligt og skriftligt accepteret af DESITEK A/S.
TILBUD, ORDRE OG ORDREBEKRÆFTELSE
2.1 Tilbud fra DESITEK A/S er ikke bindende og skal kun betragtes som en opfordring til Kunden til at afgive en ordre. DESITEK A/S kan således på ethvert tidspunkt tilbagekalde et tilbud, indtil der er indgået en Aftale.
2.2. Medmindre andet er udtrykkeligt angivet, er oplysninger fra DESITEK A/S vedrørende produkternes anvendelighed og tekniske data samt dokumenter såsom diagrammer, tegninger og opmålinger, herunder særligt printede dokumenter samt dokumenter fra hjemmesiderne www.desitek.dk og www.dehn.de samt vore leverandører, alene at betragte som omtrentlige og kan ikke anses som tilsikrede.
2.3 Annullering af ordrer accepteres alene efter skriftligt og udtrykkeligt accept fra DESITEK A/S og mod betaling af påløbende omkostninger.
2.4 Der er indgået en aftale ("Aftale"), når DESITEK A/S skriftligt har accepteret Kundens ordre enten ved afgivelse af en ordrebekræftelse eller udstedelse af en faktura til Kunden. Enhver Aftale inkorporerer disse almindelige salgs- og leveringsbetingelser.
2.5 Afviger DESITEK A/S' ordrebekræftelse fra Kundens ordre skal Kunden straks – og senest 3 dage efter modtagelsen af ordrebekræftelsen – meddele DESITEK A/S derom. Hvis ikke Kunden giver en sådan meddelelse, anses ordrebekræftelsen for at være accepteret af Kunden.
2.6 DESITEK A/S forbeholder sig ret til at lave tekniske tilpasninger til sine produkter, såfremt disse tilpasninger er udtryk for et teknisk fremskridt eller er uundgåelige henset til andre omstændigheder samt er rimelige for Kunden.
PRISER
3.1 Alle priser er oplyst ekskl. moms samt eventuelle andre skatter og afgifter. For serviceydelser beregnes de hos DESITEK A/S til enhver tid gældende timesatser. Transportomkostninger og øvrige udlæg beregnes særskilt.
3.2 Ordrer leveres til bekræftet pris, dog med forbehold for prisstigninger som følge af ændringer i handelsbetingelser, afgifter og skatter, valutakurser, forsikringspræmier, råvarepriser og lignende.
3.3 DESITEK A/S påser, at produkterne emballeres forsvarligt. Såfremt Kunden måtte have særlige krav eller ønsker i forbindelse med emballering, skal dette meddeles skriftligt inden Aftalens indgåelse. Eventuelle krav om ikke-sædvanlig emballering vil blive faktureret særskilt til Kunden.
3.4 Ordrer, der ikke overstiger kr. 500,00, kan blive tillagt et ekspeditionsgebyr på kr. 200,00.
LEVERING OG RISIKOOVERGANG
4.1 Medmindre andet er skriftligt og udtrykkeligt aftalt, sker levering CPT (Carriage Paid To) i henhold til de ved Aftalens indgåelse gældende Incoterms.
4.2 Leveringstider anførte i tilbud fra DESITEK A/S er anslåede og kan ændres, indtil en Aftale er indgået.
4.3 Leveringstiden regnes fra fremsendelse af ordrebekræftelse, og DESITEK A/S forbeholder sig retten til at foretage delleverancer og delfakturering.
4.4 Hvis levering forsinkes, har DESITEK A/S ret til at forlænge leveringstiden med en periode, der er rimelig under hensyntagen til de givne omstændigheder. DESITEK A/S har endvidere ret til at forlænge leveringstiden, selvom årsagen til forsinkelsen måtte opstå efter en aftalt leveringsdato. DESITEK A/S's ret til at forlænge leveringstiden i medfør af dette pkt. 4.4 gælder dog ikke, hvis forsinkelsen skyldes DESITEK A/S' uagtsomhed.
4.5 Hvis DESITEK A/S overskrider leveringstiden eller en forlænget leveringstid, jf. pkt. 4.4, med mere end en måned for hele eller dele af leverancen, kan Kunden skriftligt fastsætte en rimelig endelig frist for levering. Hvis DESITEK A/S ikke leverer produkterne og/eller serviceydelser inden udløbet af denne endelige frist, og dette skyldes DESITEK A/S' uagtsomhed, kan Kunden skriftligt ophæve Aftalen for den del af leverancen, der ikke er leveret inden den af Kunden fastsatte rimelige og endelige frist. Uanset om Kunden ophæver eller opretholder Aftalen, har Kunden ikke ret til erstatning eller godtgørelse for hverken direkte eller indirekte tab eller omkostninger.
4.6 DESITEK A/S tilbyder på Kundens anmodning at sørge for forsikring af produkterne mod undergang eller forringelse under transporten. En sådan forsikring faktureres særskilt.
4.7 I tilfælde, hvor Kunden ikke afhenter produkter, som aftalt, og Kundens manglende afhentning af produkterne ikke skyldes nogen af de i pkt. 13.1 nævnte omstændigheder, kan DESITEK A/S skriftligt kræve, at Kunden afhenter produkterne inden en rimelig frist. Hvis Kunden ikke afhenter produkterne inden udløbet af denne frist, kan DESITEK A/S skriftligt ophæve Aftalen for så vidt angår den del af leverancen, som er leverede.
4.8 Uanset om DESITEK A/S ophæver eller opretholder Aftalen i medfør af pkt. 4.7, har DESITEK A/S ret til at kræve erstatning og godtgørelse fra Kunden for direkte og indirekte tab og omkostninger som følge af forsinket betaling og/eller afhentning af produkterne.
EKSPORTRESTRIKTIONER
5.1 Såfremt slutbruger i henhold til den bestilte leverance er omfattet af nationale eller internationale eksportrestriktioner, er DESITEK A/S berettiget til at annullere ordren uden varsel og uden godtgørelse for Kunden.
5.2 Såfremt DESITEK A/S annullerer ordren i henhold til punkt 5.1 er Kunden forpligtet til at erstatte DESITEK A/S det med annulleringen konstaterede tab.
BETALING
6.1 Medmindre andet er aftalt, skal betaling ske mod faktura med betalingsfrist løbende måned plus 10 kalender dage fra fakturadato.
6.2 Såfremt betaling ikke finder sted senest på forfaldstidspunktet, beregnes renter i henhold til Rentelovens regler, så længe betalingsforsinkelsen vedvarer.
6.3 Kunden er ikke berettiget til at tilbageholde betaling eller foretage modregning pga. eventuelt modkrav, som DESITEK A/S ikke har anerkendt.
6.4 Standardprodukter i ubrugt stand og endnu i originalemballage tages undtagelsesvist retur mod betaling af et ekspeditionsgebyr på 20 % af produktets værdi, dog minimum DKK 200,00 og kun efter aftale. Produkter, der er indkøbt eller særlig fremstillet til Kunden tages ikke retur.
EJENDOMSFORBEHOLD
7.1 De leverede produkter forbliver DESITEK A/S’ ejendom, indtil betaling er erlagt fuldt ud i den udstrækning, et sådant ejendomsforbehold er gyldigt i henhold til den relevante lovgivning.
FORTROLIGHED OG IMMATERIELLE RETTIGHEDER
8.1 DESITEK A/S bevarer ejendoms-, ophavsretten samt enhver anden immateriel rettighed til samtlige diagrammer, tegninger, beregninger samt andre tekniske dokumenter, der er gjort tilgængelige for Kunden.
8.2 Tekniske dokumenter og forretningsmæssige oplysninger eller dokumenter må ikke uden DESITEK A/S' udtrykkelige skriftlige samtykke gøres tilgængelige for tredjemand.
8.3 Kunden opnår ingen rettigheder i form af licenser, patenter, ophavsrettigheder, varemærker eller andre immaterielle rettigheder til produkterne.
SOFTWARE
9.1 I det omfang software udgør en del af det produkt, som DESITEK A/S skal levere til Kunden, gælder følgende:
- DESITEK A/S giver Kunden en tidsubegrænset ikke-eksklusiv ret til at anvende softwaren. Softwaren må kun anvendes i forbindelse med brug af det produkt, som softwaren udgør en integreret del af. Hvis den pågældende software ikke udgør en integreret del af et produkt, skal denne software opbevares på en lagerenhed og må kun anvendes af én bruger ad gangen, medmindre andet er aftalt.
- Enhver overførsel af softwaren eller brugsretten til en tredjepart, enhver reproduktion, oversættelse, tilpasning, ændring, dekompilering, reverse engineering, omgåelse af sikkerhedssystemer til begrænsning af adgang eller autorisationskoder er ikke tilladt, medmindre andet er aftalt.
- Det leverede produkt omfatter softwaren i den version, der var gældende den dato, hvor Aftalen blev indgået.
- Hvis de leverede produkter indeholder underlicensieret software, som andre end DESITEK A/S har ophavsret til, gælder ophavsretsindehaverens licensbetingelser.
REKLAMATION OG MANGLER
10.1 Kunden er forpligtet til straks at undersøge produkterne ved levering.
10.2 Hvis Kunden konstaterer eller burde have konstateret, at produkterne lider af en mangel, skal Kunden uden unødigt ophold og senest 8 dage efter levering gøre manglen gældende over for DESITEK A/S. Reklamation skal ske skriftligt. Reklamerer Kunden ikke rettidigt, bortfalder Kundens ret til at gøre manglen gældende. Fristen gælder ligeledes ved reklamationer over serviceydelser.
10.3 Konstaterer DESITEK A/S, at et produkt, som Kunden reklamerer over, er mangelfri, er DESITEK A/S berettiget til at fakturere omkostninger afholdt af DESITEK A/S som følge af Kundens uretmæssige reklamation.
10.4 DESITEK A/S er ansvarlig for mangler, dog kun hvis:
- Produkterne ikke er blevet anvendt mere intensivt eller på anden måde, end hvad der er aftalt eller er sædvanligt for den pågældende type produkt;
- Produkterne ikke er blevet ændret, og der ikke er blevet foretaget andre indgreb i produkterne; og
Produkterne er blevet håndteret, opbevaret, vedligeholdt og anvendt i overensstemmelse med, hvad der er sædvanligt for den pågældende produkt.
I tilfælde af mangler, som DESITEK A/S er ansvarlig for, har DESITEK A/S ret til at foretage afhjælpning eller omlevering. DESITEK A/S er berettiget til at foretage flere afhjælpninger eller omleveringer.
10.5 DESITEK A/S' ansvar er begrænset til mangler, der gøres gældende senest 12 måneder efter leveringsdatoen. DESITEK A/S er ansvarlig for mangler ved de dele af produkterne, som DESITEK A/S har repareret eller udskiftet med nye produkter i overensstemmelse med pkt. 10.4, i henhold til de vilkår i Aftalen, der gælder for de oprindelige produkter. DESITEK A/S' ansvar for mangler ved et produkt vil dog aldrig kunne gøres gældende senere end 24 måneder fra leveringsdatoen.
10.6 Hvis DESITEK A/S ikke opfylder sine forpligtelser i henhold til pkt. 10.4 inden for rimelig tid, kan Kunden skriftligt kræve, at DESITEK A/S gør dette inden udløbet af en endelig frist, som minimum skal være 30 dage fra Kundens meddelelse. Hvis DESITEK A/S ikke opfylder sine forpligtelser inden udløbet af denne frist, kan Kunden kræve et forholdsmæssigt afslag i prisen, dog højst 15 % af den del af kontraktprisen, som kan henføres til den del af leverancen med hensyn til hvilken der kræves afslag i prisen.
10.7 Hvis manglen er væsentlig, og DESITEK A/S ikke har opfyldt sine forpligtelser i henhold til pkt. 10.4 inden for den endelige frist under pkt. 10.6, kan Kunden skriftligt ophæve Aftalen. Kunden kan alene hæve Aftalen for den del af den samlede leverance, der lider af en mangel. I tilfælde af ophævelse er Kunden berettiget til at få sit tab godtgjort. Den samlede godtgørelse kan dog ikke overstige et beløb svarende til 15 % af den del af kontraktprisen, som kan henføres til den del af leverancen med hensyn til hvilken Aftalen ophæves.
10.8 Mangelfulde dele i et produkt, der udskiftes i overensstemmelse med pkt. 10.4, skal leveres tilbage til DESITEK A/S og bliver DESITEK A/S' ejendom, når disse er udskilt fra produktet, de var indføjet i.
PRODUKTANSVAR
11.1 DESITEK A/S er kun ansvarlig for personskade, hvis skaden skyldes uagtsomhed hos DESITEK A/S eller andre, som DESITEK A/S har ansvaret for.
11.2 DESITEK A/S er ikke ansvarlig for skade, forvoldt af et produkt:
- på fast ejendom eller løsøre eller for følgerne af sådan skade, som indtræder, medens produktet er i Kundens besiddelse,
- på produkter, der er fremstillet af Kunden, eller på produkter, hvori disse indgår.
Hvis DESITEK A/S ifalder produktansvar over for tredjemand, er Kunden forpligtet til at holde DESITEK A/S skadesløs i samme omfang, som DESITEK A/S' ansvar er begrænset over for Kunden i henhold til pkt. 10.1 og 10.2.
11.3 Begrænsningerne i DESITEK A/S' ansvar under pkt. 10.2 gælder ikke, hvis skaden skyldes grov uagtsomhed hos DESITEK A/S eller andre, som DESITEK A/S har ansvaret for.
11.4 Hvis tredjemand fremsætter krav mod en af parterne om erstatningsansvar i henhold til dette punkt, skal denne part straks underrette den anden herom. DESITEK A/S og Kunden er gensidigt forpligtet til at lade sig sagsøge ved den domstol eller voldgiftsret, som behandler erstatningskrav, der er rejst mod én af dem på grundlag af en skade eller et tab, som påstås forårsaget af produktet. Det indbyrdes forhold mellem Kunden og DESITEK A/S skal dog altid afgøres ved det værneting, der er angivet i pkt. 16.
GENEREL ANSVARSBEGRÆNSNING
12.1 DESITEK A/S er ikke ansvarlig for følgetab, avancetab, tabt fortjeneste, produktionstab eller andet indirekte tab hos Kunden.
12.2 DESITEK A/S' har ikke noget ansvar under en Aftale ud over det, der er fastsat i disse almindelige salgs- og leveringsbetingelser, dog gælder denne ansvarsbegrænsning ikke, hvis DESITEK A/S' ansvar er forvoldt ved grov uagtsomhed eller forsæt.
PRODUKTINFORMATION – ANSVARSFRASKRIVELSE
13.1 Alle leveringer er foretaget til brug for professionelle brugere. DESITEK A/S’ produktinformation og vejledninger er begrænset til detaljerne i den skriftlige produktinformation. DESITEK A/S yder ikke yderligere vejledning og Kunden bærer ansvaret for korrekt anvendelse af produkterne.
13.2 DESITEK A/S’ tilbud fremsendes uden ansvar for, at de tilbudte produkter er egnede til Kundens formål, medmindre DESITEK A/S er eller burde være bekendt med Kundens særlige behov.
13.3 DESITEK A/S yder ikke rådgivning om anvendelsen af de solgte produkter, og er ikke ansvarlig for at produkterne er egnede til det pågældende projekt.
FORCE MAJEURE
14.1 Enhver omstændighed uden for en parts kontrol, såsom brand, naturkatastrofer, krig, epidemier, karantænerestriktioner, mobilisering eller militær oprustning af et tilsvarende omfang, beslaglæggelse, konfiskation, valutarestriktioner, opstand og civile optøjer, cyberangreb, mangel på transportmidler, restriktioner i brug af strøm og mangler ved eller forsinkelser i levering fra underleverandører, skal anses for ansvarsfritagende for parten, så længe den pågældende omstændighed foreligger, hvis den pågældende omstændighed forhindrer partens opfyldelse af Aftalen eller gør opfyldelsen af Aftalen urimeligt byrdefuld.
14.2 en part, som ønsker at påberåbe sig en ansvarsfrihedsgrund som nævnt i pkt. 14.1, skal uden ugrundet ophold skriftligt underrette den anden part om omstændighedens opståen og ophør. Hvis Kunden på grund af en ansvarsfrihedsgrund som nævnt i pkt. 14.1 ikke opfylder sine forpligtelser, skal denne godtgøre DESITEK A/S omkostningerne i forbindelse med sikring og beskyttelse af produkter. Kunden skal ligeledes godtgøre DESITEK A/S alle omkostninger til personale, underleverandører og udstyr, der med Kundens samtykke holdes klar til genoptagelse af arbejdet.
14.3 Uanset de øvrige bestemmelser i disse salgs- og leveringsbetingelser har begge parter ret til at ophæve Aftalen ved skriftlig meddelelse til den anden part, hvis opfyldelsen af Aftalen er forsinket mere end 6 sammenhængende måneder som følge af en ansvarsfrihedsgrund som beskrevet i pkt. 14.1.
OVERDRAGELSE AF RETTIGHEDER
15.1 DESITEK A/S har ret til at overdrage alle rettigheder og forpligtelser under Aftalen til tredjemand. Kunden har ret til at overdrage alle rettigheder under Aftalen til tredjemand, men kan kun overdrage sine forpligtelser under Aftalen til tredjemand efter DESITEK A/S' udtrykkelige og skriftlige accept.
TVISTER OG LOVVALG
16.1 Alle tvister, der udspringer af ordrer omfattet af disse salgs- og leveringsbetingelser, er underlagt dansk ret og afgøres ved Retten i Odense.